مشاوره کنکور۹۹ علیرضا افشار انتخاب رشته کنکور98 .مشاوره انفرادی تحصیلی.مشاوره کنکور دکتر افشار.برنامه ریزی تلفنی کنکور99 درباره وبلاگ پایگاه مشاوره کنکور رایگان (www.alirezaafshar.org) محلی ست برای یاری شما داوطالبان کنکور۹۹ و در جهت گسترش عدالت آموزشی در کشور گام بر می دارد که فاصل صوتی کلاس مشاوره ای دکتر افشار؛،.مطالب ارائه شده همگی مطابق برترین اصول و شیوه های مطالعه و انگیزش تحصیلی می باشد . سوالات شما دوستان در کمتر از 72 ساعت پاسخ داده می شود و شما داوطلبان رشته های ریاضی و تجربی می توانید ، با کمال اعتماد به مشاوران توصیه ها را توشه راه خود قرار دهید . امیدواریم که بتوانیم شما را تا رسیدن به رویایتان یاری کنیم . با تشکر و احترام : کانال مشاوره علیرضا افشار https://telegram.me/alirezaafsharofficial آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان شنبه 12 شهريور 1390برچسب:روش مطالعه دروس عمومی , تست زنی عومی ها , دوره دروس , خلاصه برداری , حافظه بلند مدت, :: 17:28 :: نويسنده : استاد علیرضا افشار
با عرض سلام خدمت داوطلبان کنکور 91 . امیدوارم که حالتون خوب باشه و از این روزهای خودتون بتونید به نحو احسن استفاده کنید . ادامه بحث پست قبل رو با دروس توصیفی پی میگیریم . خواهش می کنم اگر پست قبل رو نخوانده اید قبل از خوادن این مطلب ، مطالعه فرمایید . خوب برای شروع کار با دروس توصیفی مرحله اول مطالعه کتاب درسی هست . این مطالعه باید دقیق باشه و سعی بشه که در اون ارتباط ها کشف بشه . مثلا در معارف سال چهارم و درس اول آیه 16 سوره فاطر باید بفهمیم که مخاطب این آیه انسان و همه موجودات هستند . پیام آیه بر میگرده به درک وابستگی انسان و همه موجودات عالم به خدا . این وابستگی میتونه در مرحله به وجود آمدن باشه یا بقا و یا هر دو ، مفهوم این آیه میتونه معلول چه چیزی باشه و .... باید بگم که چون خود کتاب درسی این ریز نکات رو باز نکرده ما میتونیم خودمون از کتاب های موجود در بازار یا ارائه این مطالب توسط اساتید به این مفاهیم پی ببریم و به دانسته های خودمون عمق بدیم ولی حتما باید یادتون باشه که حتی در اینصورت هم منبع اصلی و اولیه مطالعه کتاب درسی هست و هر داوطالبی که بتونه خودش فقط از کتاب درسی این ارتباط ها رو کشف کنه ، نشون میده که دید فوق العاده ای نسبت به سطر به سطر کتاب داره و این عالیه . بعد از اینکه درس توصیفی رو خواندیم مرحله بعدی کار چیه ؟ اینجا بین مشاوران محترم و نام آشنای کنکور اختلاف نظر وجود داره / مثلا دکتر مهدی نکوئی میگن که تست زنی باید موکول بشه به چند روز آینده تا مطالب فرارتر معلوم بشه و اگر داوطلب همون موقع تست بزنه ، چون درست میزنه فکر میکنه بلد هست و این درصد کاذب هست ولی در عوض رامین نیکخو نظرش مخالف ایشون هست و اعتقاد داره که تست زنی عمومی ها هم باید بعد از خواندن انجام بگیره . با احترام به نظر شخصی آقایان بنده هم همانند رامین نیکخو نظر ایشان را دارم . بذارید مثال بزنم . به داوطلب میگی خوب برای این آزمون معارف و ادبیات رو کی خوندی که زدی 30 درصد . میگه پنجشنبه قبل از آزمون یا حتی جمعه صبح زود . میگم برای چی اونموقع گذاشتی تازه بخونی ؟ میگه آخه تو یادم میمونه و میتونم تستش رو بهتر بزنم . میگم پس چرا زدی 30 درصد ؟ بد خوندی ... کم خوندی ؟ میگه نه اتفاقا براش هم وقت گذاشتم ولی راستی چرا زدم 30 درصد ؟ داوطلبان عزیز بسیاری از شما وقتی بهتون گفته میشه یک درس معارف رو بخون و بعد به من بگو چقدر مسلط هستی ... میگین همه رو خوندم و همش رو یاد گرفتم . میگم الان ازت تست از همین یک درس بگیرن چند میزنی ؟ میگی بالای 80 . ولی در عمل ما میبینیم که اینطور نیست و شما فکر می کنید که همه چیز رو یاد گرفتید و مسلط هستید . چند روز پیش به همکاری داشتم می گفتم که چرا تست عمومی ها بره چند روز دیگه ؟ گفت : چون داوطلب درست جواب میده و فکر میکنه همه رو بلده و میره تو آزمون خراب میکنه . بهش گفتم که مطمئنی همون رو هم بلده ؟ گفت چه طور مگه ؟ گفتم که بهت قول میدم با خوندم هم همون موقع ازش تست بگیری خودش متوجه میشه که ای دل غافل اینجا رو اصلا ندیده یا بهش توجه نکرده ... حالا ما بیایم بذاریم دو روز دیگه یکسری از چیزها از یادش بره و بعد بیاد تست بزنه ، درصورتی که همون یکسری از مطالب رو بالای 50 درصدش رو از اول هم نفهمیده و نخونده و اینجا راه تشخیص مطالب فرارتر با اشکال مواجه میشه/ پس بنابراین تست زنی دروس توصیفی هم در همان مرحله و پس از خوادن انجام بشه تا مرحله ادراک و تفهیم مطلب به طور کامل انجام بشه و اون تست اصلا جنبه سنجشی نداره و همانند تست زنی آموزشی برای دروس تحلیلی مثل ریاضی و فیزیک هست . تا اینجا کار ما از روی کتاب و بعد هم یا از روی درک خودمون و کشف کردن و یا از روی منبع میکرو طبقه بندی دومی برامون مطلب به طور کلی تفهیم شد و گره ها و نقاط کور و نکات ریز باز شد و همون لحظه هم بعد از پایان خواندن بخشی از تستها رو زدیم تا به طور کامل مطمئن بشیم که چیزی از مفاهیم بیس و پایه از قلم نیفتاده . کار دوم ما اینه که تا قبل از 24 ساعت پس از مطالعه اولیه به سراغ بخش دیگری از تستهایی که تا حالا اونا رو نزدیم بیایم و اینبار قبل از هیچ مطالعه ای از روی جزوه آموزشی یا کتاب . با زدن اون دسته تست جدید و پس از اون رفع اشکال کردن ؛ نکاتی که یادمون رفته بود یا در اونا شک داشتیم رو در کتاب درسی یا جزوه آموزشی علامت میزنیم . مثلا یادمون رفته بود که اخبار رستم از جز چه دسته از آثاری هست و از چه کسی ست . متن مربوطه به این سوال رو در کتاب پیدا می کنیم و به هر روشی که برای شما بیشتر تایرگذار است مثل نوشتن در دفتری مجزا . خط کسیدن داخل کتاب . رنگ آمیزی با ماژیک فسفری ( روش مخصوص دخترها ) و .... اون تیکه رو از بقیه سطر مجزا می کنیم . به همین ترتیب . اگه حتی جایی لازم بود نکته ای یادداشت بشه در گوشه ای از کتاب هیچ عیبی نداره . پس نکته مهم برای تست زنی قبل از 24 ساعت نیومدیم اول متن رو بخونیم و بعد بریم سراغ تست . رجوع ما از تست به متن بود و تازه اونم نه همه متن بلکه قسمتهای فرارتر و مورد اشکال . تست زنی مرحله بعد میره برای قبل از یک هفته از مطالعه اولیه . در اون زمان ما میایم اول تمام اون خلاصه برداری و خط کشی ها و حاشیه نویسی ها و ... که روی متن کتاب یا منبع آموزشی داشتیم رو یک دور می خونیم و بعد میریم سراغ تستهایی که بار قبل به هر دلیلی در اونا مشکل داشتیم و سپس یه خوراک تستی جدید . بهتر هست که حتی اون خوندن خلاصه هایی که گفتم با تست زدن فاصله داشته باشه . مثلا اگه چهارشنبه میشه یک تست زنی قبل از یک هفته مرور و خوادن خلاصه ها و اشکالات قبل یک روز قبلش باشه ولی حتی اگر در همون روز هم بود سعی کنید که خواندن بیفته صبح و ارزیابی و تست زنی برای بعداز ظهر . تا حالا ما حدودا سه وعده 10 تایی تست برای یک درس استفاده کردیم ( مرحله اول درست پس از مطالعه . مرحله دوم قبل از 24 ساعت . مرحله سوم قبل از یک هفته ) بازهم اگه نکته ای جدید دست گیرمون شده یا اشکالی تازه پیدا کردیم به خلاصه های قبلی اضافه می کنیم و بجای اون مطالب خلاصه شده خودمون رو در صورت تسلط کامل حذف می کنیم و یا اونا رو به شیوه ای دیگر کم حجم می کنیم . مثلا من تو معنی عبارت :یکی از صاحب دلان سر در جیب مراقبت فرو برده بود و در بحر مکاشف مستغرق شده بار اول اشکال داشتم و نتونستم که تستش رو بزنم وبه همین خاطر متن و معنی رو یه جایی نوشته بودم جز اشکالات . حالا بعد از یک هفته اگه خوب یادش گرفتم که پاکش می کنم وگرنه میام و به شیوه ای کم حجمش می کنم . با استفاده از یک کلمه بارزتر کل مفهوم رو ربط میدم بهش . یا یک تصویر فانتزی ازش می سازم و تو ذهنم میبینم پیرمردی خداشناس رو که سرش رو انداخته پایین و یه گوشه ای نشسته و در حال تفکر و تدبر هست و حتی میشه جمله بعدی متن کتاب رو هم باز در تصویر آورد که فردی بهش میگه : درویش از عالم معنا چه خبر ؟ پیرمرد میگه : هیچ، انقدر از خود بی خود شدم که جز او چیزی ندیدم . و یا برای بازگو کردن شرک ذاتی و جلی و خفی به ترتیب فقط خودمون رو به سمت کلیدواژه های چند خدا . پرستش غیر و انشاا... هدایت می کنیم و از نوشتن چیز دیگری در خلاصه ها جلوگیری می کنیم و یا اگر کلمه رب رو در آیه ای دیدیم بدون ترجمه عربی به فارسی متوجه میشیم که توحید در ربوبیت از شاخه های توحید افعالی مد نظر هست و موضوع و مفهوم دو قسمت آیه مهم کتاب درسی مرتبط رو هم ( سوره واقعه آیات 63 و 64 و 71 و 72 و 73 ) با به یادداشت و علامت زدن و یا به خاطر سپردن دو کلیدواژه (زارعان و بیابان گردان ) در ذهن تداعی می کنیم . این خلاصه ها و در کل تفکیک مطالب مهم تر از بقیه برای هر داوطلب مختص به خود اوست و شاید خلاصه های فردی برای فرد دیگر منبعی ناقص برای مطالعه قبل از دوره بعدی تست زنی و برای فردی مسلط منبعی پر حاشیه تلقی شود . این منبع فقط برای خود اوست و سیر او را در مسیر رسیدن به تسلط کامل مشخص می کند . مرحله بعدی تست زنی یکماه پس از مطالعه اولیه هست و به همان روش قبل . در اینجا چند نکته رو متذکر می شوم . در هر مرحله از تست زنی لازم نیست که ما صبر کنیم تا کار نزدیک به یکماهه تسلط و تثبیت یک درس تمام بشه و بعد ما بریم سراغ مبحث بعدی بلکه باید با برنامه ریزی پیش رفت که مثلا شروع کار تستی و رسیدن به تسلط درس دو در راستا و همزمان با مرحله سوم درس یک باشه و بدین منظور بهترین کار برای رعایت این زمان بندی و غافل نشدن از درسی و ی دوره ای استفاده از سالنامه یا سررسید و یا علامت زدن و یادداشت کارهای هر روز در دفتر برنامه ریزی هست . مثلا داوطلب عزیز ما که امروز مرحله اول ( مطالعه و تست اولیه ) رو انجام میده در دفتر برنامه ریزی خودش برای فردا و یک هفته آینده همون درس رو بذار و بنویسه که کار مرحل دوم یا سوم تا در اون روز بدونه چه کارهایی رو قبلا زخمی کرده و باید انجام بده و نباید ازشون غافل بشه . مطلب دوم هم اینه که کار خلاصه و چکیده شما باید حتما بعد از مرحله دوم تست زنی انجام بشه و نه زودتر . حتی اگر به برنامه نرسیدین و دیرتر هم شد زیاد اشکال نداره ولی نباید زودتر باشه . بسیار دیده شده کتابهایی رو که عزیز ما اومده و زیر اکثر سطرهای اونو خط کشیده و از نظرش مهم هستن و یا خلاصه 10 صفحه رو برای من تو 12 صفحه آورده !!!! یادداشت نکات مهم در مراحل اول به علت جدید بودن موضوع برای ذهن باعث میشه که همه جای اون برای شما تازگی داشته باشه ومهم به نظر بیاد ولی در حقیقت اینگونه نیست . پس از آنکه چند مبحثی به همین شکل پیشرفت کرد و جلو آمد هم زدن تست جامع از چند بحث با هم و در کنار هم باعث تمرین افزایش سرعت عمل میشه و میشه دیگه مطمئن بود که مطالب در حافظه بلند مدت ما ماندگار شده اند . برای ارتقای درصد در دروس توصیفی هم اگر کسی خوب این مراحل رو اجرا کنه فقط با مطالعه و رفع اشکال نقاط ضعفش قابل حل هست و لازم نیست که کل مطالب دوباره خوانی بشن . انتخاب رشته ۹۸ انتخاب رشته آزاد ۹۸ انتخاب رشته سراسری ۸۹ برنامه ریزی موفقیت در کنکور از عید تا خرداد ۹۹ نظرات شما عزیزان:
سلام واقعا دمتون گرم!من الان سال سوم تجربیم وضعیت درسیم بدک نیست.اما یه مشکل بزرگ دارم و اونم اینکه نمیتونم به برنامه ای که میریزم عمل کنم.لطفا راهنماییم کنید با تشکر
پاسخ:سلام . اصول برنامه ریزی رو رعایت کنید . تعدد دروس . چینش دروس . نحوه خوندن . منطقی بودن برنامه . گنجاندن زمان های جبران و .... بحث کلی و مفصلی هست . کتاب خونه برو و ی نگاهی به کتاب کنکورت را قورت بده انتشارات خیلی سبز بنداز .. مشکلت حل میشه مریم
ساعت13:17---10 اسفند 1390
سلام ترو خدا اگه میشه از طریق همین سایتتون کمکم کنید هر چی لازم باشه میگم
پاسخ:سلام . اینجا من و دو تا دوستان فقط بحث های کوتاه جواب رو پاسخ میدیم و متاسفانه وقت و توانایی پاسخ گویی به سوالات و بحث های خارج از تخصص رو نداریم رویا و مینا مریم
ساعت13:27---8 اسفند 1390
سلام من امسل کنکور دادم ولی قبول نشدم دارم از دوباره میخونم .ازمون قلم چی شرکت کرده ام ولی ترازم درحد5300 است رشته تجربیم به خدا خیلی ناامید شدم ترو خدا بگید چیکار کنم هر شب خواب میبینم قبول نشدم بیشتر داخل دروس اختصاصی مشکل دارم
پاسخ:سلام . کاش استاد وقت داشتن تا بهشون زنگ میزدی و باهات صحبت میکردن تا از این رو به اون رو بشی ...ولی میتونم بگم که نا امید نشو ... توکل به خدا . اگر اراده قوی داشته باشی میشه . البته شماره ایشون بهت میدم که پیامک بدی تا وقت داشتن اگر باهاشون صحبت کنی 09358960503 شیما
ساعت10:32---4 آذر 1390
سلام .من در دروس اختصاصی به خصوص ریاضی وفیزیک مشکل دارم وضعیفم وهر چی تست میزنم اشتباه است. چی کار کنم.مرسی
پاسخ:سلام ... توضیح کلی دادی ... اگه میشه بیشتر توضیح بده از اول که با بحث جدیدی در دروس اختصاصی مواجه میشی چیکار میکنی ؟
سلام میخواستم بدونم چگونه ارتباط بین مباحث با هم و رابطه ی مشترک میان فصل ها را در درس زیست پیدا کنم ممنون میشم راهنمایی کنید و بنظر شما تو هر فصل چقدر وقت بذارم
پاسخ:سلام . ارتباط ها یا با سر تیرها و مباحث و سر فصل های مشترک عینی و مشخصی هستند و یا در لا به لای توضیحات اسمی از فرآینده یا اعضایی از قسمتی آورده شده که مثلا در زیست سال دیگری در موردش به طور مفصل توضیح داده شده . مثلا اسم کروموزوم ها و میتوز باید ذهن رو در هر جای کتاب های زیست که دیدین یکسر هم ببره به زیست 2 . البته این روزها در کتتب های بازار سعی شده تا در حد زیادی این روابط و ارتباط ها در قسمت های مختلف یادآوری بشه تا بار روی دوش شما کمتر بشه و زحمت خواندن آنها را بیشتر بکشید . زیست شناسی خیلی سبز در حال حاضر پر فروش ترین کتاب زیست شناسی برای رشته تجربی در بازار است مینا عظیمی
سلام خدمت شما میخواسم تو درس زیست شناسی چگونه باید خلاصه نویسی کرد چون مطالب زیست زیاد است ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ:سلام . خلاصه نویسی در درس زیست باید بعد از چند مرحله خوادندن و تیت زدن انجام بشه تا مطالب آسان و قابل فهم تر از مطالب دشوار تر تفکیک بشن و سپس خلاصه نویسی آغاز میشه . از تست های جالب . از اشکالات و ابهانات و از کلید واژه های مهم . مثلا بخش های مختلف فلان چیز رو در قالب ساختن کلمه از حروف اول همه اونا می سازیم و این کلمه میشه یادآور اون بخش ها و یا با دیدن سر تیر بتونیم داستان وار همه جزئیات مربوط به اون رو شرح بدیم با یادداشت کردن چند کلمه اساسی از اون توضیحات در خلاصه ها و ساختن داستان فانتزی حتی ...... و به مرور زمان و بعد از مراحب بعدی خوادن و تست زدن همین خلاصه ها رو هم حجمش رو کم تر و کمتر میکنیم و مطالبی که دیگه یاد گرفتیم رو از اون حذف می کنیم مینا عظیمی
سلام خدمت شما من میخوام درس های فیزیک و ریاضی رو مبحثی بخونم چند تا از مبحثهای که حتما تو کنکور میاد کامل تسلط پیدا کنم میخواستم بدونم نظر شما چیست
پاسخ:سلام با توجه به شرایط و وقت شما کار خوبی هست ولی فعلا این کار زود هست که فقظ چند تا رو روش کامل مسلز بشین . چون وقت دارین که حتی روی اغلب مباحث به خوبی مسلط بشین رویا آزاد
سلام میخواستم بدونم درس زیست را چگونه باید بخونم تا درصد بالا بزنم ممنون می شم راهنمایی کنید
پاسخ:سلام . مطالعه درس زیست . منبع مهم و اولیه همان کتاب درسی هست . سپس تست زنی از تستهای کنکور . زیست رو باید با توجه به فصول مرتبط به هم با هم خوادن و پیش رفت . در زیست بسیار دیده میشه که سطح تسلط افراد در مرور زمان افت میکنه و دیگه فرد تسلط اولیه ای رو که ماه پیش مثلا داشت رو نداره و یا نمیتونه اون فصل رو در کنار فصول دیگه ترکیبی تستش رو بزنه راه کار اینه که حتما فصول مرتبط با هم خوانده بشن و زیست جز ثابت برنامه روزانه باشه و در هنگام حل تست و تمرین از فصل جدید حتما فلش بک هم به فصل قبل داشته باشید و از اون هم تصادفی Random تست بزنید . داشتن خلاصه نویسی بسیار مهم و قدرت کشف ارتباط های مباحث با هم و پیدا کردن رابطه مشترک میان فصل ها تا حد زیادی میتونه به شما کمک کنه . تستهای زیست شناسی دیگه مثل سالهای دور نیست که صرفا با خوادن درس و کتاب بشه جوابشون داد و گزینه های غلط این روزها مدبرانه در تست ها طرح میشن و هر فردی رو به شک میندازن . زیست رو طوری بخونید که نه کم عمق و سطحی باشه و نه ریزبینانه ... هر چقدر بتونید برای زیست با گذاشتن دوره های مناسب بیشتر کار کنید در پایان سال تعداد دوره های شما روی کتاب افزایش پیدا میکنه از همه مهمتر در هر دوره به نکات ریز دیگری پی می برید مینا عظیمی
mer30 roia jan az be kamel va khobet
ama man dar kholase nevisi hamon tor ke khodeton goftin anjam midam(chon forghotahsilam va parsal moshaver dashtam yekami baladam ) va bad az inke ba koli test dark kamele matn shoro be kholase nevisi mikonam ziad mishe masalan ie jomle ro be chndin ravesh minevisam ia bazi testha ro kenaresh minevisam to hashenevisi tamam tarkib haie ke ba sayere ketab ha hast minevisam mikham bedonam in ravesh eshtebahe ????shayad to piame aval bekhobi manzoramo bian nakarde basham bebakhshid ghesmate dovomam ba harfeton kamelan movafegham ama ketab haie ma khali az ghalat nistan va in jomle ha gahi bazi jomle haie dige ro naghs mikonan ......aztarafi masalan zist ie ja mige bishtare mohredarane sakene khoshki shosh daran ....hala in soal pish miad braie man chera nagofte hame ....va bad az koli tahghigh fahmidam noie jandar mohredar ke khili ham esmesh sakhte va iadam namonde vojod dare ke dar khoshki zendegi mikone ama shosh nadare manzoram injor gir dadan ha bod nemidonam motevajeh manzoram shodid ia na ? bebakhshid age sakht ia namfhom neveshtam ia manzoramo bad enteghal dadam پاسخ:بازهم سلام مهرناز ... خوب کاری کردی که منظورت رو دقیق رسوندی این مدل مطالعه برای شخصیتهای منطقی و جستجو گر هست . اتفاقا عادت خوبی هم هست ولی وقت گیر و برای اینکه ازت کمتر وقت بگیره آقای افشار پیشنهاد دادن که به مطالعه روان خودتون ادامه بدین و در صورت وجود ابهامات در ذهنتون اون رو یه جایی یادداشت کنید و با این دیدگاه که شاید در ادامه خواندن و مطالعه مطلب به پاسخ سوالم برسم ... با این تکنیک دیگه مطالعه با وجود داشتن سوال و ابهام و مشکلی در ذهن متوقف نمیشه . عادت اول شما هم در مورد حاشیه نویسی و درگیر کردن و ترکیب همه جزئیات و مطالب هم عالیه و نشون دهنده تسلط بالای شما در بسط و استدلال مطلب و خودش یکی از ویژگی های مفهومی خوانی هست
drod bar shoma
man aslan nemitonam kholase nevisi konam yani minevisama ama age ie dars 12 safhe bashe man 14 safhe kholase o nokte o test minevisam hata bishtar ....khastam market bezanam bazam tamam ketabam shode rangi az tarfi khastam hashe nevisi konam onghadar neveshtam ke be zor mataleb dide mishe hala nemidonam chi kar konam ke khob kholase benevisam ke jam o jor bashe age mishe rahnamaim konid ??? ie moshkele dige ham ke daram inke khili be jomle haie ketab gir midam aslan nemitonam rahat az kenareshon radsham hamash donbale sabet kardane inam ke in jomle ghalate ia masalan kodom jomlaro naghs mikone inam nemidonam chikar konam ?????? ba tashakore faravan پاسخ:سلام . امیدوارم که حالتون خوب باشه . در مورد مشکل اول شما همون طور در متن همین پستی که نظر دادین توضیح داده شده که خلاصه نویسی باید در مراحلی از مطالعه و تست زنی باشه که حد اقل قبلش چند بار تست از مطلب زده شده و مطلب خوب برای شما جا افتاده خلاصه نویسی زیلد دلیلش اینه که شما هنوز مطلب رو سطحی یاد گرفتید و می خواید در زمان حال خلاصه نویسی هم بکنید که این باعث میشه همه چیز از دید شما مهم و نا آشنا و مبهم بیاد و مجبور میشید از همه چیز برای خودتون خلاصه نویسی .. خلاصه نویسی ( نوشتن نکات مهم در کاغذی جدا گانه . مارکر زدن . خط کشی و حاشیه نویسی ) باید بعد از مدتی انجام بشه که مطلب خوب جا افتاده باشه و مطالب ساده تر و سخت تر از هم به کلی تفکیک شده باشن . پس در حال حاضر از جزوه بخونید و از کتاب تست بزنید و رفع اشکال کنید و غلطهای خودتون رو یاد بگیرید تا در آینده با فراهم کردن خلاصه ای کم حجم و مفید از خوادن کل جزوه برای دوره و تست زنی های آینده اجتناب کنید . در مورد مشکل دوم شما ... وظیفه شما زدن درس تستهای استاندار هست ... برای رفع این مشکل خواندن های خودتون رو همراه با تست زنی و ارزیابی با حد فاصله کم قرار بدین مثلا دو صفحه که خوندین از همون تست بزنید تا ایمان بیارید که نوع و فرمت طرح سوال به چه شکلی هست و شما هم قادر به پاسخ دادن به اونا هستید و دیگه اتلاف وقت و چند بار خوانی و سرعت کم مطالعه به دلیل وسواس و گیر دادن روی خط به خط کتاب در حد افراطی لازم نیست هر وقت که احساس می کنید مطالعه شما خیلی کند و با وسواس پیش میره و دوباره خوانی و مکث روی خطوط زیاد داری ، باید برای خودت ضرب العجل بذاری .... مثلا تا 20 دقیقه دیگه باید این 5 صفحه رو روش مسلط بشم و بتونم این 5 تا تست رو درست جواب بدم ... ذهن این پیام رو دریافت میکنه و سرعت رو بالا میبره و در حالی که شما فکر می کنید نیاز به خوادن بیشتری دارین 20 دقیقه تمام میشه و خودتون میبینید که قادر هستید به سوالات پاسخ درست بدین و کار و عادت قبلی شما یه اعتقاد درونی غلط بوده به قول آقای تفشار کاری که میشه تو 2 ساعت انجام داد و جمعش کرد رو اگر در 4 ساعت طول بدی ... بهتر یاد نگرفتی که هیچی ... بلکه ذهن خودت رو با دستت داری تنبل بار میاری موفق باشی رویا آزاد
با سلام خدمت شما یک درخواست داشتم . من کنکوری سال 90 بودم و رتبم 593 شده . می خواستم ببینم اختالف ترازم با نفر 500 کنکور ( منطقه 1 رشته ریاضی) و یا حدود آن چقدر است . آیا برای شما ممکن است که یک کارنامه حدود رتبه ذکر شده را برای من مهیا فرماییید . به شدت نیازمند جواب شما هستم > با سپاس فراوان
پاسخ:سلام . هم اکنون اطلاعاتی در مورد نمره تراز کنکور آزاد و نمره کل زیر گروه های کنکور 90 در دست هیچ یک از مشاوران نیست مگر اینکه معدود مشاورانی شخصا از همکاران دیگر در هنگام بازدید کارنامه و انتخاب رشته اطلاعاتی حدودی جمع آوری کرده باشند که مسلما با توجه به تاثیر مثبت نمرات تک تک دروس ذقیق نیست و تا زمان اعلام نهایی اطلاعات سال 90 توسط سازمان سنجش این مدل مقایسه برای فهمیدن صحت رتبه و عدم بروز اشتباه صحیح نیست
سلام.آقاي افشار
خيلي ممنون از پست كامل و مفيدتون ... ميشه زيستم اينجوري خوند يا اون روش ديكه اي مي خواد؟كتاب سبز زيست مبحثي نيس و بايد كل مطلبو تموم كرد و بعد تستاشو زد . من الان مي خوام زبان فارسي رو تو اين چند روزه تموم كنم واسه تستاش 2 تا كتاب دارم نمي دونم الان كدومو بخونم خوبه ؟يكي كتاب سبز كه واقعا كامل و عاليه فقط تستاش خيلي خيلي زياده . و يكي هم( 5 بحث زبان فارسي) كه خلاصه داره و بعد تستاي كنكوره كه اونم واقعا كتاب خوبيه .به نظرتون كدوم واسه الان ؟ زياد شد ولي يه يه سوال ديگه... من از اول تابستون مي خواستم يه مشاور درسي باشه كه نظارت كنه چي مي كنم و كلا كمكم كنه ولي تو شهر ما زياد امكانش نبود . حالا معلم شيمي مون كه از تبريز مياد فهميديم كه اونجا مركز مشاوره دارن . و گفتن مي تونن تا كنكور هر كي خواس با برنامه ي شخصي كه مال هر كس به خصوصه ما رو همراهي كنن و نظارتو....!حالا من برم كلاساشون بهتره؟فكر مي كنم يه ناظر باشه خيالم راحت تره.....! پاسخ:سلام خواهش می کنم . زیست و هر جایی از هر کتابی که ماهیت توصیفی و حفظی داره رو میشه اینجوری خوند . ولی مثلا ژنتیک رو نمیشه باهاش این کارو کرد و میره جز دسته تحلیلی ها . در مورد زبان فارسی پیشنهاد من اینه که با خیلی سبز شروع کنید و بعد از خوندن هر مبحثی برین و از روی نشر الگو OTN هم خلاصه ها رو بخونید و از هر دو تست بزنید . این دو کتاب جز بهترین منابع برای تسلط روی زبان فارسی هستند و یه جوری میشه گفت مکمل هم . البته اگه میبینید که خواندن و تست زدن هر دو همزمان وقت گیر هست منبع خلاصه نشر الگو رو به خیلی سبز ترجیح بدین و از خیلی سبز در دوره ها استفاده کنید . در مورد مشاور هم باید بگم که وجودش برای سال آخر مفید است و یه اطمینان خاطر ولی همیشه باید مراقب توصیه های مشاوران بود که حرفاشون فقط تجربی نباشه و منبع علمی هم داشته باشه . كوچولو
ساعت0:25---15 شهريور 1390
سلام
چندتا سوال! يه مورد جالب كه نظرم جلب كرد اين بود كه گفته بوديد هر بار فقط 10 بار تست بزنيم.به نظرتون كم نيست؟خوب اگر فقط بخوايم 10 تست بزنيم زمان به مرورهاي مناسب ميرسه اما اگر بخوايم تست بيشتري بزنيم كه معمولاً اين جور هم هست ديگه زمان به دوره قبل يك ماه و قبل سه ماه و... نمي رسه!تازه اگر به دوره يه هفته برسه!! پاسخ:سلام به صورت تقریبی گفتم که اگه کتاب تست شما یدونه باشه برای هر درس حدود 30 تست داره که باید اونا رو بین دوره ها پخش کرد و زد . با حل تستهای زیاد و مشابه مهارت بدست نمیاد بلکه با حل یه تست و ساختن چند مدل دیگه از خودمون هست که مهارت و خلاقیت بدست میاد . حالا اگه شما منبع تست بیشتری داری میتونی برای هر بار تست زنی تست بیشتری هم بزنید رها
ساعت10:41---14 شهريور 1390
سلاااااااااام
ممنون بابت مطلب خيلي خوبتون...نميدونيد چه قدر خوشحال شدم كه نظر خانم عاطفه رو خوندمفكر كنم خيلي بتونن به من كمك كنند پاسخ:سلام خواهش می کنم . بله برای انسانی ها هم خوشبختانه خانم عاطفه پیدا شد
سلام.مرسی از حضورتون...منم امسال کنکور دادم و رتبم صدو خورده ای شد ولی رشتم انسانیه .اگه بچه های رشته ی انسانی ازتون کمکی خواستن من درخدمتم.لینکتونک کردم با اجازه<
پاسخ: سلام به شما تبریک میگم . حتما مزاحمتون میشیم پیوندهای روزانه پيوندها
تبادل لینک هوشمند |
|||
|